Kern 3
Kijk hier voor het pakket: https://samenvooronderwijs.com/Home/Shop/Juf-Cindy
Leeskaarten kern 3
Letterkaarten kern 3
Speur je mee?
Werkblad: d
werkblad: oe
Werkblad: z
Werkblad: ij
Werkblad: h
Een extra werkblad om te oefenen met het visueel herkennen van de -h- in woorden. Ook oefenen we met het lezen van de -h-.
Werkblad: herhalen kern 2 en (deel) kern 3
Werkblad: d, z, ij
De kinderen schrijven in het hokje een woord met de letter die ook in het hokje staat. Ik benoem wel altijd dat ik goed kijk wie de letters goed op de lijnen schrijft.
Bij dit werkblad oefenen we met het lezen van woorden met de d, ij en z. Vervolgens gaan de kinderen op zoek naar de letters d, z en ij in de woorden en omcirkelen deze in de juiste kleur.
Kleuren op letters: Sint maarten
Herhaling van de eerder aangeboden letters.
Leesbingo kern 3
Laat de kinderen rollen met een dobbelsteen en een woordje kiezen uit de kolom. Dit woordje lezen zij en mogen zij daarna inkleuren. Wanneer ze een hele rij (of de hele kaart) vol hebben, hebben ze bingo. Ik deel dan vaak een sticker uit. De kinderen zijn zo spelenderwijs bezig met lezen.
Ook dit spel is in te zetten in groepjes.
Teken: wat kan wel?
De kinderen lezen de zin, klopt dit?
Als de zin echt kan gebeuren, tekenen ze wat ze hebben gelezen.
Kan het niet, dan blijft het hokje leeg.
Dit is een leuke werkvorm wanneer je wilt oefenen met begrijpend lezen.
Materialen te combineren voor verschillende activiteiten
Ik heb de kaarten voor deze activiteiten gesplitst in 3 varianten.
1. Plaatjes zonder cijfers (zodat je deze zelf kunt husselen
2. Plaatjes met cijfers voor bijv. een wandeldictee.
3. De woorden
Lees verder voor meer informatie over de verschillende activiteiten
Met bovenstaande platen organiseer ik verschillende opdrachten.
Plaatjes zonder cijfers - dictee
De plaatjes zonder cijfers doe ik in een bak of zak. In het geval van de herfst verstop ik ze ook wel eens op de herfst tafel.
Een voor een mogen de kinderen een plaatje pakken en het woord opnoemen dat bij het plaatje op. Dit kind loopt terug naar de plek en alle kinderen schrijven het woord op.
Een andere activiteit met deze plaatjes lijkt op het wandeldictee. Je hangt de plaatjes op door de klas. De kinderen lopen met het Leesdictee werkblad door de klas en kruisen de woorden af die ze gelezen hebben.
Plaatjes met cijfers - wandeldictee of dictee op het bord
Deze plaatjes laat ik of één voor één op het bord zien. De kinderen schrijven dan de woorden bij de juiste cijfers op.
Ook gebruik ik deze plaatjes voor een wandeldictee. In dit geval hang ik de kaarten in de klas. De kinderen mogen rondlopen en wanneer zij een plaatje gevonden hebben schrijven ze dit woord bij het cijfer dat bij het plaatje hoort.
Woorden
Deze plaatjes zet ik op bovenstaande manieren in, maar dan met woorden.
Ook gebruik ik een afstreep vel bij deze woorden. Wanneer de woorden op het bord zichtbaar zijn geweest (of de leerkracht deze heeft voorgelezen) strepen de kinderen het woord af op hun blad.
Materialen die bij deze activiteiten horen, zijn hier onder te downloaden.
Ik heb ... wie heeft ...
Alle kinderen krijgen een kaartje (alle kaartjes moeten op, misschien heeft een kind bij jou 2 kaartjes)
Een kind begint. Het zegt dan wat er op zijn kaartje staat. Ik heb .... wie heeft…?
Het kind dat het kaartje heeft dat aansluit op het ‘wie heeft’ stukje van de vorige leerling,
vertelt wat er op zijn kaartje staat. Zo gaat het door tot alle kaartjes zijn geweest.
Je kunt de kinderen ook op volgorde naast elkaar laten staan.
Aan het eind kun je dan makkelijk controleren of de kinderen op de goede volgorde staan.
Gooi en kleur
Bij dit spel geef je de kinderen een tabel en knip je vooraf de kaartjes uit.
Van de kaartjes maak je een prop en deze gooi je door de klas. De kinderen gaan op zoek naar propjes en zetten een kruisje op de juiste plek in de tabel.
Dit spel kun je ook in tweetallen spelen. Om de beurt lezen de kinderen een propje en vertellen het woord aan de ander. De ander moet dan een kruisje zetten.
Maak jouw eigen website met JouwWeb